woensdag 16 juli 2014

Windows liberation front.

Met de hashtag #windowsliberationfront twitter ik @boudivv over de ontwikkelingen rond het afscheid van Windows. Windows was altijd eigenlijk meer een marketing concept dan een IT kwaliteit. De jongens van Microsoft hebben heel lang beter dan de rest van de wereld door gehad waar ze op de wave van de sociale learning curve moesten zitten om geld te verdienen. Een deel van dat concept is het 'propriety'-ding. De IT variant van Video2000, BetaMax, VHS enz... En net als in de hardware wereld is dat in software land uiteindelijk onhoudbaar. Nu hebben in de 70er jaren oa. Ken Thompson en Dennis Ritchie al vanuit goede wiskundige inzichten bedacht hoe netwerken er eigenlijk uit zouden moeten zien. Daar is een ontwikkeling ingezet die organisch doorgroeid en waarschijnlijk voor altijd onderdeel zal zijn van de toekomstige mensheid. De UX en ip ontwikkeling. En Microsoft heeft om wille van de marketing ruim 20 jaar (of meer?) ruis op de lijn gegooid. Die ruis is momenteel in rap tempo aan het verdampen. Hoeveel procent van de processors in de wereld (alles meegeteld, zoals routers enz.) draaien nog op Windows? 5%? De rest is bijna allemaal UX gebaseerd. Of het nu Android of OSX is het zijn allemaal UX varianten. En dan Google... Zoals ik al eerder constateerde zijn die van het pad af. Wat daar aan de hand is, noem ik van nu af aan '#consumerpenetration'. En ze hebben concurrentie, Facebook etc. Gelukkig leven we in een tijd van ecologische groei. Economische groei op basis van consumptisme is achterhaald. Consumptisme gaat te verkwistend om met energie en is onhoudbaar. We gaan langzaam maar zeker terug naar duurzaamheid. Het communisme werkt niet, het Angelsaksische consumptisme si ook aan het afsterven. En daarmee verschrompelt eerst Microsoft en daarna is Google aan de beurt. Tijd voor Rijnlandse IT ontwikkelingen. Op de wave van de ecologische groei.

woensdag 9 juli 2014

Google is de weg kwijt.

Google is de weg kwijt. Ze komen steeds met nieuwe producten en als je denk 'hé leuk daar kan ik wat mee' dan halen ze er essentiële functionaliteit uit. Neem bijvoorbeeld sites. Dat werd steeds leuker, mooier, makkelijker... en steeds rijker aan functionaliteit. Maar dan halen ineens AdSense (notabene het eigen Google advertentie systeem) eruit! En ze komen ineens met pages in Google+. En dan denk je OOO die kant gaan we op. Maar néé... Halfbakke zooi. De rode lijn.... Geen plan... Geen communicatie over planning... etc... Wat blijft hangen is ... onbetrouwbaarheid ... Langzaam maar zeker schakel ik alles van Google (behalve de zoekmachine) maar weer om naar zelf gehoste platformen. Wel open source natuurlijk! - Mijn Bloggen gaat op termijn weer terug naar WordPress - Mijn (Web)Sites gewoon naar WordPress, HTML of/en zelf gebouwde WebApps - eMail weet ik nog niet gmail is wel erg handig!! - Calendar (agenda) weet ik ook nog niet. - Adressenboek weet ik ook nog niet. - Docs, Sheets zijn ook nog niet te vervangen door iets zelf te hosten open source. Het wachten is op OpenOffice of LibreOffice in de cloud. dag Google,